Blockchain als marketing instrument

Blockchain als marketing instrument

Sommige mensen zien blockchain en cryptocurrency als de nieuwe manier van betalen, andere zien het als een piramide systeem om de eerste kopers rijk te maken en de rest arm. Beide zijden van Bitcoin worden bevestigd door diverse artikelen en reportages die we voorbij zien komen. De ICO koorts lijkt de vorm van een epidemie aan te nemen, we zien steeds vaker dat de blockchain als marketing instrument wordt gebruikt, om merken een nieuw leven in te blazen. En dit blijkt ook (even) te werken!

De blockchain als marketing instrument voor ijsthee

Je moet je hoofd koel houden wanneer je serieus aan de slag gaat met blockchain en cryptocurrency. Dan is de ijsthee van Long Island Iced Tea de beste oplossing! Ken je dit merk niet? Onlangs wist het aandeel van LTEA een winst van ruim 200 procent te behalen. Hoe? Door de naam te veranderen van Long Island Iced Tea naar Long Blockchain. Is dat alles? Van suikerwater naar blockchain technologie, daar moet meer achter zitten. Nou, eigenlijk niet dus. Op hun nieuwe website wordt melding gemaakt dat ze zich in de eerste fase bevinden van het onderzoeken naar de mogelijkheden van blockchain technologie. en dat is alles. Geen plan, geen missie, geen doel, of het doel moet zijn om snel geld binnen te halen met misleidende termen. Uiteraard was het succes slechts van korte duur en werd dit bedrijf genadeloos afgestraft voor deze strategie.

Waarschijnlijk zijn mensen niet zo dom dat ze blindelings investeren in dit soort stunts, het zullen geautomatiseerde programma’s met kunstmatige intelligentie geweest zijn, die op zoek waren naar beursgenoteerde blockchain bedrijven. Toch zal dit in de Wilde Westen periode van blockchain vaker voorkomen.

Kodak ICO

Het merk Kodak is onlosmakelijk verbonden met de fotorolletjes, hoewel dit allang niet meer de core business is van Eastman Kodak Company. Sterker nog, na een aantal compacte videocamera’s die niet bepaald een succes waren is er weinig meer over van het ooit iconische merk. Tijd voor een ICO dus, net als het ijsthee bedrijf is Kodak ook een beursgenoteerde organisatie. Na het persbericht dat Kodak in de blockchain zou stappen werd de beurswaarde bijna verviervoudigd. Kassa dus, maar toen er enkele weken later een vertraging werd aangekondigd ging de koers weer in een vrije val. Het concept van Kodak is een soort dienst om fotografen in staat te stellen om foto’s te verkopen met een eigen valuta. Wat precies de toegevoegde waarde is voor fotografen of klanten is niet geheel duidelijk.

Het lijkt een krampachtige poging voor beursgenoteerde bedrijven die niet meer op eigen benen kunnen staan; een ICO aankondigen of op een andere manier de connectie met de blockchain of cryptocurrency te maken. Toch kun je niet verwachten dat een gevestigd bedrijf in één sector plotseling ook verstand heeft van blockchain.

De blockchain piramide

Naast gevestigde bedrijven duiken er ook veel nieuwe namen op, met soms bizarre businessmodellen die buiten de wereld van cryptocurrency absoluut niet kunnen bestaan. Soms ook door de wetgeving, zoals bij piramide modellen. Hoewel multi level marketing toch al vaak schimmig in elkaar steekt, zijn er blockchain aanbieders die haast trots zijn op hun piramide systeem. Vroege instappers wordt in de uitleg ondubbelzinnig uitgelegd dat de tweede, derde en vierde generatie zullen betalen voor jouw winst. En jij bent er dan allang weer uit. Dat is geen businessmodel, dat is een klassiek piramide systeem in een nieuw jasje. En dit soort bedrijven maakt het moeilijk voor andere organisaties die op een serieuze manier de mogelijkheden van blockchain verkennen.

Van Bitcoin naar kermis muntjes

Hoewel het een grap bleek te zijn, kwam er een verhaal naar buiten over een handelaar die fysieke muntjes van de Arcade / Fastfoodketen Chuck-E-Cheese verkocht als Bitcoin munten. Zo kun je ook muntjes van de kermis proberen te verkopen, of Mickey Dollars uit Disneyland. Hoewel er iemand is geweest die inderdaad ooit Bitcoin munten liet maken, is deze op de vingers getikt door de regering. Het geeft wel aan welke waarde munten hebben in ons collectieve brein.

Bitcoin zonder tastbaar geld is moeilijk uit te leggen, blockchain met een gedecentraliseerd systeem is nog veel ingewikkelder. Het advies is om niet blindelings in ieder beursgenoteerd blockchain bedrijf te stappen. Door de blockchain als marketing instrument te gebruiken, kunnen bedrijven hun ideeën doen overkomen als het ei van Columbus, blijf dus waakzaam als het aankomt op investeringen!